"Ortak Payda Uçuşta" Toplantı 2: Okuma Zevki Oluşturmak...

“Ortak Payda Uçuşta” grubu olarak 19.12.2011'de ikinci kez toplandık. Bu kez "Okuma zevki nasıl kazandırılır?" sorununu tartıştık. Simge dergisinin "Okumak" özel sayısından seçtiğimiz iki makaleden yola çıkarak şu sorulara yanıt aradık:

* Bizim okuma zevkimiz nasıl gelişti?
* Okuma isteği uyandıran temel nedenler nelerdir?
* Okuma alışkanlığı olmayan birini kitap okutmaya nereden başlatabiliriz?

Seçtiğimiz protokole göre, makaleleri okumak ve soruları yanıtlamak için 15 dakikalık bir zaman belirledik. Görüşlerimizi ve çözüm önerilerimizi paylaşmaya başladıkça anladık ki, kitap okumak "kitap okutmak" haline getirildiğinde tüm iyi niyetli çabalar sonuçsuz kalıyor.

Okumak üzerine sorduğumuz sorulara verilen yanıtlar da bu düşünceyi destekliyor:

" Önce bir kitapla tanış olmayı öğrendim. Kitap ile zaman geçirmeyi ve zevk almayı... Daha sonra kitaplarda nitelik, üslup arar oldum. Yazarları seçmeye başladım. En az yirmi yıllık bir yolculuk ile oluştu okuma zevkim. Bence insanda okuma isteği uyandıran temel neden, merak duygusudur. Biz öncelikle, öğrencinin merak duygusunu cezbedecek kitaplar önermekle işe başlayabiliriz."
Çiğdem KEKLİK

" Kişisel okuma zevkimin oluşumunda bana birden fazla kitap seçme hakkı verilmesi etkili olmuştur. O seçebilme güdüsü, bende rahatlık ve istek oluşturdu. Kitap okuma alışkanlığı kazandırmak için, öğrencide ödev ya da görev zihniyeti yaratmak yerine, bir amaç ya da hedef doğrultusunda istek yaratmak gerektiğini düşünüyorum. Seçim hakkı ve baskısız yönlendirme, bu sorunu çözerken anahtar sözcüklerimiz olmalı."
Esra Gülseren BALCI

" Öğrencinin kitapla ilişkisini, hikayesini bilmek (Onu kitaba ne yaklaştırıyor, kitaptan uzaklaşmasına sebep olan ne?), ilgi duyduğu alanı seçmesine izin vermek, başlangıç noktamız olmalı."
Arzu K. BODET

"Ortak Payda Uçuşta" olarak bir sonraki toplantımızda da bu konu üzerinde tartışıp deneyimlerimizi paylaşacağız. Kendi uygulamalarımızı gözden geçirip kitap okumayı bir "zevk" ve "ihtiyaç" meselesi haline getirmenin yollarını aramaya devam edeceğiz.

1 yorum:

  1. Kitap okumada seçim hakkı vermek doğru; ama kitap okumayı öğretmek, yani satır aralarını, kullanılan teknikleri, sembol-metafor, karakter analizleri... bunları ortak kitap okumadan nasıl anlatabiliriz? belki kitabın tümü değil, bazı bölümlerini, veya hikayeleri kullanarak olabilir..
    Diğer yandan, bu analizleri yapmak çok da eğlenceli değil. Kitap okumayı zaten çok sevenler için katlanılabilir; ama sevmeyenler için işkence midir?
    Konunuz çok güzel ve değerli; umarım yaratıcı çözümler çıkar.

    YanıtlaSil